
Sparebankenes kredittselskap staker ut kursen
Marianne Nordløkken (40) blir direktør for Kunde og marked og Silje Skogrand (37) blir kommunikasjonssjef når sparebankenes kredittselskaper snart slår kreftene sammen.
Publisert 01.02.24

Sparebankene i Eika-alliansen samkjører i dag satsingen på kredittkort, forbrukslån og refinansieringslån i selskapet Eika Kredittbank, mens SpareBank 1-bankene har organisert seg på en lignende måte gjennom produktselskapet SpareBank 1 Kreditt. Før jul ble det kjent at de to kredittselskapene har sendt søknad til Finanstilsynet om å slå seg sammen.
Over en million kunder
Markedet for usikret kreditt er preget av sterk konkurranse, ikke minst fra utenlandske aktører. Ved sammenslåing vil det nye selskapet ha over en million norske kunder og inneha en samlet markedsandel på omtrent 7 prosent. I tillegg til SpareBank 1- og Eika-bankene leverer selskapet kredittkort og usikrede lån til eksterne partnere som Coop, LO, NAF, Agri, BN Bank, Lokalbankalliansen, Sparebanken Sør og Sparebanken Møre.
– Målet er å bli Norges største kredittpartner innen 2030. Vår samlede kunnskap og innsikt vil gi oss bedre muligheter til å hjelpe flere kunder, og gi våre eksisterende kunder et enda bedre tilbud. Det er altså ingen tvil om at vi har klare vekstambisjoner, men vi skal vokse på en ansvarlig måte. Forhåpentligvis kan vi hente enda flere kredittkunder «hjem» til sparebankene, sier Marianne Nordløkken, som blir direktør for Kunde og marked i kredittselskapet.
Nytt navn og ny drakt
Det nye selskapet vil ha hovedkontor i Trondheim med kontorer også i Oslo og på Gjøvik.
– Sparebankene er viktige institusjoner med lang historie i lokalsamfunn over hele landet. Rollen som samfunnsbygger ligger integrert i merkevarene til både Eika og SpareBank 1. I nytt selskap får vi to sett med solide eiere som har mye til felles, noe som er en stor styrke for oss, sier Silje Skogrand, som altså blir selskapets kommunikasjonssjef.
Etter sammenslåing er ikke selskapet lenger bare Eika eller bare SpareBank 1. Nytt selskapsnavn og et nytt sett med eiere er noe av det som gjør at selskapet trenger en ny logo og ny visuell profil. Denne prosessen er nå godt i gang.
– Vår nye visuelle profil skal gjenspeile at vi står på egne ben samtidig som den ivaretar den tette koblingen vi har til våre eiere og den unike sparebankkulturen, sier Skogrand.
En visuell profil du knapt vil se
Når det kommer til behovet for ny visuell profil skiller kredittselskapet seg fra de fleste andre selskaper som selger produkter til privatmarkedet: Produktene selges gjennom eierbankene og eksterne partnere – i deres drakt.
– Vår visuelle profil er derfor ikke noe kundene våre vil bli eksponert for i særlig grad. Den blir likevel viktig for å bygge intern identitet og stolthet når to sterke kompetansemiljøer nå skal bli ett, samt i B2B-dialog med eksisterende og potensielle partnere, sier Skogrand.